Let op: Deze pagina komt uit ons archief.
Ga voor actuele informatie en nieuws naar onze vernieuwde website.

Reactie op Artikel Volkskrant

Geachte redactie,

[15 januari 2009] Zojuist las ik het artikel "Gratis op internet? Dan is het niet legaal" op de Volkskrant website, waarin onder andere Tim Kuik van stichting Brein beweert dat als er iets (films, muziek, software) gratis te downloaden is, er sprake is van diefstal.

Stichting Brein gaat hiermee wel heel erg kort door de bocht. Er zijn vele miljoenen werken op Internet te vinden die beschikbaar gemaakt zijn onder licenties waarbij degene die het auteursrecht heeft expliciet toestemming gebruikt voor downloaden, vrije verspreiding en zelfs hergebruik. Deze "creative commons" licenties worden onder andere gebruikt op de fotowebsite Flickr. Ook bands, zoals Nine Inch Nails uit de VS, heeft complete albums onder dergelijke licenties uitgebracht (met miljoenen legale downloads).

Wat betreft software slaat Stichting Brein de plank veel verder mis met de uitspraak "Software downloaden is altijd illegaal". Dit is complete nonsens. Er is veel Open Source software, waarvoor dit absoluut niet op gaat. Deze software wordt vrijelijk verspreid en hergebruikt, ook in commerciële software, zoals van Microsoft, Apple, Cisco en IBM.

Daarnaast zijn er in Nederland ook genoeg bedrijven die op basis van deze software diensten leveren, zoals Cap Gemini, LogicaCMG en vele vele anderen. Stichting Brein bestempelt deze bedrijven nu allemaal als ordinaire boeven. Wat nuancering lijkt mij zeker op z'n plaats.

Voor meer informatie kunt u altijd contact met mij opnemen.
Armijn Hemel
Bestuurslid NLUUG - Verenging voor Open Systemen en Open Standaarden