Hoe zit het met 'support'?
Mark Kettenis
OSP
<m.kettenis@osp.nl>

Een veelgestelde vraag met betrekking tot het invoeren van Open Source Software in een organisatie is: Hoe zit het met "support"? Bij "traditionele" closed source software wordt deze vraag slechts zelden gesteld; de leverancier van de software levert toch de nodige ondersteuning? Een eenduidig antwoord op de "support"-vraag is niet te geven; in de meeste gevallen is het sterk afhankelijk van de aard van de software en de organisatie waarin zij geïmplementeerd wordt. Toch is het zinnig de verschillende ondersteuningsmodellen uit de Open Source Wereld eens op een rij te zetten, en een vergelijking te maken met de werkwijze van traditionele softwareleveranciers. Aspecten die daarbij aan de orde zullen komen zijn onder meer gebruikersondersteuning, productgarantie, kwaliteit. Ook zal worden stilgestaan bij de eisen die de verschillende modellen stellen aan de eigen organisatie. Het zal daarbij duidelijk worden dat de "support"-kwestie raakt aan de kerngedachte achter Open Source, en in zekere zin een luxeprobleem is.


Mark Kettenis (1973) studeerde Technische Natuurkunde aan de Universiteit Twente. In 2001 promoveerde hij aan de Universiteit van Amsterdam op een proefschrift getiteld "On the Inhomogeneous Magnetized Electron Gas". De numerieke simulaties die onderdeel waren van het onderzoek vormden zijn eerste ervaring met UNIX en Open Source. In de loop der jaren is hij nauw betrokken geweest bij een aantal Open Source projecten, met name de GNU C library, en GDB, de GNU debugger. Hij is nog steeds één van GDB's "global maintainers". Tegenwoordig werkt Mark Kettenis als consultant en docent voor Open Solution Providers.




Last modified: Sat, 3 Apr 2004 19:53:28 +0200