Let op: Deze pagina komt uit ons archief. Ga voor actuele informatie en nieuws naar onze vernieuwde website. |
|||||||||
Najaarsconferentie
2009 Het Open Web Oktober 29, 2009 |
Het Open Web – Uitdagingen voor een goede Website UsabilityBy Lenny de Rooy. AbstractTegenwoordig kan bijna iedereen een website in elkaar zetten. HTML en CSS zijn bekende technieken en met een beetje inspanning is de basis ervan gemakkelijk te begrijpen. Ook zijn er veel open source systemen te verkrijgen, waardoor u bijvoorbeeld in een handomdraai een webshop creëert. Helaas leidt het beheersen van de techniek, of het gebruiken van een meegeleverde standaard template, niet automatisch tot de ontwikkeling van een goede website. Het gebruik van de nieuwste technieken is natuurlijk uitdagend, maar mag niet leidend zijn bij de ontwikkeling van een website. Uitgangspunt moeten de doelen en vaardigheden van de bezoeker zijn. Bij de ontwikkeling van een website is aandacht voor Website Usability dan ook minstens zo belangrijk als de techniek erachter. Een website moet namelijk bruikbaar en gebruiksvriendelijk zijn. Heeft u er bijvoorbeeld al eens over nagedacht hoe uw broncode in elkaar moet zitten zodat bezoekers met een visuele of motorische beperking uw website kunnen gebruiken? En ondersteunt het gebruik van AJAX uw webformulier, of maakt het deze juist onhanteerbaar? Website Usability is een belangrijke voorwaarde voor het succes van uw website, omdat bezoekers anders voortijdig afhaken. U ziet dan wellicht hoge bezoekersaantallen terug in de statistieken, maar wanneer u gaat kijken naar hoe lang men op de site blijft, hoeveel pagina’s men bekijkt en hoeveel aankopen men doet, dan blijkt dit flink tegen te vallen! In deze presentatie wordt dieper ingegaan op veel gemaakte fouten op het gebied van onder andere website vormgeving, de werking van formulieren, foutmeldingen, Javascript menu’s en accessibility. Met behulp van screenshots worden diverse praktijkvoorbeelden toegelicht. BiographyLenny de Rooy is gespecialiseerd in Website Usability en sinds 2006 werkzaam bij Tribal Internet Marketing. Ze kijkt door een marketingbril naar websites en adviseert organisaties hoe zij ervoor kunnen zorgen dat hun website meer omzet genereert, door deze gebruiksvriendelijker te maken en aan te laten sluiten op de wensen en doelen van de bezoekers. Lenny geef regelmatig workshops en presentaties over dit onderwerp. Ook voert zij expert reviews voor websites uit en organiseert ze gebruikerstesten. |
Najaar 2009 | |||||||
2023-05-27 | |||||||||
|